SELAMAT DATANG KE SENDUK JEBAT

;

PENGIKUT SETIA

Isnin, 23 Julai 2012

GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN VERSI JEBAT BERANI

Awal ramadhan tahun ini saya berkesempatan untuk berbuka dengan ayahanda bonda di kampung.Bertolak dari KL jam 2 petang dan sampai di Kuantan Pahanda kira kira jam 5 petang.Sesampainya di rumah ayanhanda bonda,ibunda saya telah meminta saya untuk memasak lauk untuk berbuka.Melihat ada seekor ikan patin yang masih segar dan juga tempoyak yang baru sampai dari kg nenek saya,saya memutuskan untuk memasak gulai tempoyak ikan batin.Dan hari ini saya berbesar hati untuk berkongsi resepi mudah ini bersama pembaca blog saya.


Gulai tempoyak ikan patin versi Jebat Berani

BAHAN BAHANNYA

-Satu ekor ikan patin
-2 ulas kunyit hidup (ditumbuk halus-kalau nak guna serbuk kunyit pon boleh)
-6 biji bawang kecil (ditumbuk halus)
-15 biji cili kecil (ditumbuk halus-jumlah cili kecil bergantung pada tahap kepedasan yang dikehendaki)
-4 sudu besar tempoyak (kalau rasa tak cukup pekat tambah la 1-2 sudu lagi)
-1 ikat daun kesum
-2 batang bunga kantan
-2 keping asam keping
-3 cawan air (ikut kepekatan)
-garam/gula (secukup rasa)

CARA CARA MENYEDIAKANNYA

1. Ikan disiang dan diperapkan dengan air asam jawa & limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan selama lebih kurang 1 jam.
2. Kunyit hidup, bawang kecil dan cili kecil yang telah ditumbuk halus digaulkan dengan tempoyak dan masukkan kedalam periuk yang berisi air.

3.Gaul sehingga sebati kemudian masukkan asam keping.

4.Biarkan sehingga sedikit mendidih dan barulah dimasukkan ikan,bunga kantan dan daun kesum.Tambahkan garam dan gula secukup rasa (gula dapat membantu mengurangkan rasa pedas yang terlampau)

5.Biarkan seketika sehingga ikan masak dan boleh dihidangkan

                                                             SELAMAT MENCUBA

0 ulasan:

SENDUK_JEBAT. © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute