SELAMAT DATANG KE SENDUK JEBAT

;

PENGIKUT SETIA

Ahad, 21 Ogos 2011

KUIH AKOK KELANTAN JEBAT BERANI STYLE

Menjadi satu kemestian isteri hamba setiap kali tiba bulan ramadhan untuk mendapatkan kuih akok ini...Walaupun semakin hari harga kuih akok ini semakin mahal namun soal harga tak menjadi masalah kerana rasanya membuatkan kita 'alah membeli, menang memakannya' hehehe....Dan hari ini saya 'bermurah hati' untuk berkongsikan resepi kuih akok ini untuk dicuba oleh pembaca sekalian...Resepi ini sedikit moden memandangkan kebanyakkan kita tinggal di bandar2 dan berumahkan apartmen yang bertingkat2 sekalugus memustahilkan kita untuk memasak kuih akok ini secara tradisional....Apa pun SELAMAT MENCUBA dan MENIKMATI akan KEENAKKAN KUIH AKOK ini....


Bahan-bahan ( 36 biji )

5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan- disiat-siat
2 cubit garam halus

Cara-cara

1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih.Tutupkan api.
2. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
3. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
4. Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.
5. Sedia untuk dimakan....


SELAMAT MENCUBA

0 ulasan:

SENDUK_JEBAT. © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute